Уберите лишние метки и подтвердите оставшиеся, если они определены верно
Убраны из меток0
Подтвердить метки
Отмена
David Cronenberg - Karambol (Crash Uncut) 1996 hardhunsub MImi
A Crash (Karambol) című filmet (1996) egészében a betölthetetlen vágy strukturálja. Vágy a fémmel, a géppel való egybeolvadásra a karambol révén, amikor egy katartikus ütközésben egyesülhet ember és gép. A Karambol nyitó képe kétértelmű: kivel szeretkezik a nő? A jelenet leginkább gruppenszexre emlékeztet, amelyben a férfi és a repülőgép fogja közre a nőt. De a férfi valójában egy anonim, személytelen test csupán. A jelenetből kiderül, hogy aktus közben a nőt a repülőgép féme izgatja. Mintha testet öltene a gép a névtelen férfiban, hogy létrejöhessen az aktus nő és gép között. A filmben újra és újra előidézni vágyott karambol maga is szimbolikus közösülés, amelynek végső beteljesülése a benne való halál. Így a kielégülést, a vágy betöltődését a halállal végződő karambolban tudatosan keresik a szereplők. Azonban Cronenberg mozija a vágyak betölthetetlenségével zárul: a szereplők nem halnak bele az előidézett karambolokba, nem „egyesülhetnek” a külvilággal. Helyette csak a hús-vér szeretkezés marad az autópálya vékony fűsávján, és a vágyott halálnak, azaz a végső egyesülésnek tovább keresése. A filmet ezek a mesterséges és véletlen karambolok strukturálják, amelyekre a szereplők mint műalkotásra tekintenek, és ugyanaz a már a Meztelen ebédben látott újramegtalálási késztetés hajtja őket. A Karambol Cannes-i világpremierje során, hatalmas felzúdulást váltott ki: szakma, sajtó és közönség egyesült erővel ócsárolta a rendezőt. Tény; a francia újhullám és az „európai művészfilm” nemes eszméin nevelkedett szellemek az elmúlt évtized kulturális változásaival nem tudnak mit kezdeni. Meg az olyan Cronenberg-nyilatkozatokkal sem, melyek a művész totális szabadságát, az alkotói gátlástalanságot dicsőítik. De a Karambol vagy a Scanners nem is nekik szólnak. Sokkal inkább azoknak, akiket Timothy Leary a második világháború utáni ellenkultúrák – beatnikeket, hippiket és cyberpunkokat követő – negyedik hullámaként, „új fajként” ír le. Karakterüket tekintve meglepően hasonlítanak Donna Haraway cyborgjaira... (Pintér Judit Nóra - Az őrület perspektívái: Írások pszichológia és film határvidékén)
Показать еще
На видео отмечены:
Присоединяйтесь — мы покажем вам много интересного
Присоединяйтесь к ОК, чтобы посмотреть больше интересных видео и найти новых друзей.