Steve Butler (Matt Damon) és Sue Thomason (Frances McDormand) a Global nevű, olajban utazó multinacionális cég alkalmazottai. A munkájuk az, hogy olyan, isten háta mögötti amerikai kisvárosokba mennek, ahol a föld alatt értékes nyersanyag található, és ahol a gazdasági válság olyan súlyos károkat okozott, hogy az ott élők anyagi helyzete a szörnyű és a rettenetes közt ingadozik; meggyőzik őket, hogy adják el a cégnek a termőföldjeiket, hogy kitermelhessék a nyersanyagot. Egyszerű feladatnak tűnik ez McKinley városában is, ám a helyi megbecsült tanár, Frank Yates (Hal Holbrook) felveti, hogy a közösség közösen döntsön a talajfúrási jogokat illetően. Nem sokkal ezután pedig egy dörzsölt és kissé tenyérbemászó környezetvédelmi aktivista, Dustin Noble (John Krasinski) is feltűnik a színen, halott állatok fényképeit lobogtatva, személyében pedig kifejezetten nehéz ellenfelet kapnak maguknak Steve-ék. Matt Damon és Gus Van Sant a Good Will Hunting és a Gerry után harmadszorra is együtt dolgozott, ám most más a helyzet. Míg az említett filmekben partnerek voltak, az Ígéret földje sokáig úgy volt, hogy Damon rendezői bemutatkozása lesz, s a régi cimbora, Van Sant csak az utolsó pillanatokban ugrott be levezényelni a produkciót, miután Damon meghátrált. Ráadásul színészpartnerével, John Krasinskivel, és Dave Eggers-szel (Away We Go) közösen jegyzik a forgatókönyvet. Szóval ez sokkal inkább az ő projektje, mintsem a Van Santé. Amit utóbbi hozzátett a filmhez, az technikai megoldásokban mutatkozik meg. Gyönyörűszép képekkel operál a film, és Van Sant kiváló atmoszférát teremt velük. Ügyesen játszadozik el a hatalmas terek adotta lehetőséggel, és számtalanszor mutatja hősét totálokban, ahogy a nagy zöld táj már-már fenyegetően, folytogatóan veszi körbe, jelezve ezzel is, hogy ő itt teljesen idegen, nem szívesen látott vendég. A fojtogató atmoszférát pedig kiválóan támogatja meg Danny Elfman zenéje. A film ritmusa ugyanakkor néhol kissé rossz, na meg a vágóolló is csattoghatott volna gyakrabban, de ezeket az ember hajlamos megbocsájtani a forgatókönyv bizonyos erényei miattÜgyesen kerüli el ugyanis az összes lehetséges klisét és buktatót (sokáig), pedig a szinopszis alapján valami végtelenül didaktikus, unalmas, milliószor látott környezetvédelmi kampányfilm is születhetett volna. A film viszont a karakterekre öszpontosít, az ő csatározásaik teszik ki a film gerincét. Kifejezetten bátor húzás volt megtenni egy multicég házalóügynökét főszereplőnek, hisz gobális felmelegedéssel riogatott napjainkban nem örvendenek túl nagy népszerűségnek, a legtöbb filmben rendszerint negatív figuraként jelennek meg – itt viszont Steve és Sue kifejezetten pozitív figurák, csak a munkájukat végzik. Meg persze a problémát sem egyszerűsítik le „Nagy Gonosz Cég vs. Kizsákmányolt Kisváros + Bolygó” szintre, hisz a helyzet komplikáltabb ennél. Ráadásul szépen árnyalva van mindkét oldal, a harcos környezetvédő sem megmentőként van jelen a történetben, hanem egy dörzsölt, a céljáért bármire képes játékosként. Krasinski (The Office U.S.) pedig valósággal lubickol az egyszerre végtelenül megnyerő és idegesítően tenyérbemászó figura, Dustin megformálásában, a film egyik legerősebb pontja az ő játéka. Steve-ről folyton hajtogatják, hogy jó ember (több szereplő, meg ő maga is elmondja), de ez nem igazán van alátámasztva tettekkel, ami hosszú távon idegesítővé tud válni. De összességében egy tök jó film lenne az Ígéret földje, ha nem lenne az a bizonyos utolsó harmad, ami az egész addig látott filmet a középszer legmélyebb bugyrába rántja magával. A végére ugyanis megkapjuk a lehető legpofátlanabb, legkidolgozatlanabb, egyben legklisésebb befejezést, amit csak el lehet képzelni, ezzel pedig a forgatókönyv minden bátorsága szertefoszlik, és minden erénye elhalványul. Kiveszik belőle minden eredeti ötlet és gondolat, és tudatosul bennünk: ez ugyanaz, amit eddig már kismilliószor láttunk, csak picit több mint egy óráig ügyesen meg lettünk vezetve. A film vége ugyanis a lehető legfelszínesebb zöld tanmese, amitől talán még a legharcosabb környezetvédők is dühösen vágják majd a mozitermek padlójához szójatejüket. (filmtett ro)