Robert Benton rendező-forgatókönyvíró főszereplői tisztes középosztálybeli nagyvárosiak, de Avery Corman regényével olyan alapanyaghoz nyúlt, melyben egy aprósággal egészen más megvilágításba tudta helyezni a válásból fakadó kényes helyzetet. Egy hétéves kisfiú és egy – csak a munkájának élő – apa kapcsolatára helyezte a hangsúlyt. Ted és Billy Kramer lassú összecsiszolódása mellett Mazursky és főleg Allen szereplőinek nyűglődése inkább játszadozásnak tűnik, még komolykodásuk ellenére is. Neurotikus, határozatlan figuráik ahelyett, hogy megpróbálnák gondjaikat megoldani, ők maguk teremtik őket. A Kramer kontra Kramer című filmben viszont egy olyan szituáció áll hirtelen elő, melyre sem az apa, sem a fia nem tud kezdetben megfelelően reagálni, ellenben egyből felveszik a harcot, és megpróbálják belakni az új, anya- és feleségnélküli otthont. Benton nem hibátlan karaktereket épít fel: a férj nem foglalkozik családjával, csak eltartja őket; a feleség jóformán előzetes bejelentés nélkül lécel le; Margaret, Joanna Kramer barátnője, idővel Ted sorstársaként a férfi felé húzódó barát, szintén érzelmileg labilis figura; a kis Billy pedig sértődöttségből és dacból egyáltalán nem javít az összképen. E hibákat használja a rendező arra, hogy kijelölje annak az ívnek az egyik végpontját, melyen fejlődésük elindul. A film nagy előnye, hogy még ha olyan szituációt is teremt, melyben nézőjének egyértelműen az apa helyzetével kell azonosulnia, igyekszik megérteni az anyát is. Gyermeke követelése teljesen alaptalan, legalábbis tettei és az apa nevelési sikerei után, de a per során egy pillanatra Ted – és vele együtt a film is képes érzelmileg azonosulni Joanna helyzetével. A bíróság, mint a legtöbb esetben, az édesanyának ítéli a gyereket. A film lezárásában, melyben Joanna visszavonja követelését, Benton elég nagy vargabetűt tesz a happy end felé, a kissé erőltetett befejezést azonban elegáns hirtelenséggel szakítja meg, nem hagy teret felesleges szentimentalizmusnak.A szüzsé két részre bomlik, két kapcsolatot ábrázol. A rövid expozíció után az első rész film az apa és fiú, Ted és Billy történetét meséli el, akiknek el kell sajátítani a másik nyelvét és életritmusát, két teljesen különböző világ találkozik általuk, melyek között eddig az anya volt a kapocs. Ezután a történet visszatér a többi válással foglalkozó film egyik fő problémájához: a két, valaha egymást szerető ember kapcsolatához. Benton szerkezete tiszta és célratörő: körbejárja témáját, és amikor végzett, egyszerűen elengedi. Azonkívül, hogy végül az amerikai álom újból valóra válik és a film nézői boldogan hüppögve hagyhatják el a nézőteret, a Kramer kontra Kramer valóban a legkövetkezetesebb és legérzékenyebb, válásról szóló filmek egyike. (filmtett ro)
Egy magára hagyott apa olykor keserű, olykor édes csatározása fiával, fájdalmas küzdelme volt feleségével mélyebbre hatolt az Akadémia tagjainak szívében, mint Coppola vietnami pokoljárása (Apokalipszis most), vagy Bob Fosse 8 és fél-ízű musicalje, a Mindhalálig zene (All That Jazz). A Kramer család viszontagságai 9 jelölésből 5 kategóriában kaptak díjat.