A náci koncentrációs táborokban a foglyokból álló Sonderkommando terelte be a megsemmisítésre ítélteket a gázkamrákba, vitte át a holttesteket a krematóriumokba, takarította ki a termeket az újabb transzport érkezése előtt és szállította ki a hamvakat a táborból. A megterhelő fizikai munka miatt a sonderesek a tábor többi foglyánál jobb bánásmódban részesültek, a többi táborlakótól elkülönítve laktak, de mint a "titkok őrzőit", néhány hónap után kivégezték a tagjaikat. Az újonnan alakuló sonderkommandó első feladata az előző generáció elégetése volt. A sonderesek közül nagyon kevesen élték túl a háborút. 1944, Auschwitz-Birkenau. Saul Ausländer (Röhrig Géza) egyike a krematóriumokban dolgozó sonderkommandósoknak. Társai tudják, hogy bármelyik pillanatban kivégezhetik őket, fegyvereket gyűjtenek és lázadást szerveznek. Saul viszont az elégetésre váró holttestek között felfedezni véli saját fiát, és ettől kezdve a férfit a menekülés helyett egy másik lehetetlen küldetés élteti: elhatározza, hogy kicsempészi a testet és keres egy rabbit, hogy méltó módon eltemethesse a gyermeket.
Én most vettem csak rá magam,hogy megnézzem...EZ egy fos! Természetesen nem vártam egy "A zongorista vagy Shindler listája" kaliberű mozit...de ez nagyon gyenge film...Az Oscar-díj pedig full fake! VICC...(ez az én saját véleményem,természetesen a mások véleményét tiszteletben tartom...)
üdv,
Roni
Nem akarok megbántani senkit ! Azonban ha megnézek egy ilyen típusú filmet (mert szerintem külön filmtípust hoztak létre bizonyos céllal) bennem is kérdések merűlnek fel. Miért van az, hogy más népcsoportok, etnikumok szenvedéseiről, kiirtásáról nem készült ennyire sok filmalkotás ? Hiszen a történelem során rengeteg brutális népirtás történt és jelenleg is előfordul ilyesmi. De ezekre a témákra nem jut pénz, ilyen filmek nem kellenek. A filmről nem mondom hogy rossz, de szerintem 4, max. 5 pontos. Mitől kapott oszkárt, nem értem. De, értem: a téma miatt szinte kötelező volt adni rá. Mikor a kritikusok csak azt merik írni, hogy: újszerűen művészi, egyedi és sokkoló alkotás.... azt úgy fordítanám : furcsa, erőltetetten érdekeskedni próbáló a téma megkerűlhetetlen brutalitására építő, tehetséget "művészfilmeskedéssel" helyettesítő valami. Megéri azért megnézni (1x) ha másért nem, hogy lássuk milyen a filmgyártásunk -oszkáros- csúcsa. Feltöltését köszönöm!
A világon élnek emberek is nem csupán zsidók.Lassan minden filmben az ő ajvékolásuk a téma.
Az Izraeli és Amerikai halál táborokról esetleg valami film?Palesztin hétköznapok napjainkban?
Dió héjban egy nagy-nagy ferdítés ráadásul olyan lapos mint a tetű.Jellemtelen egoizmus...
Még a premier előtti vetítésen láttam moziban a filmet (nagyon ritkán járok moziba, de úgy gondoltam, hogy ezt a filmet meg akarom mindenképpen nézni mozivásznon), nagy hatással volt rám a film. Kerestem, mikor tudom majd megnézni még valahol, mert ez az a film, amit érdemes legalább még egyszer megnézni, annyira elgondolkoztató, és jelképes a témája, az értelmezése is szerintem. Örülök, hogy felkerült ide az oldalra. Sajnos a feliratos verziónál (ahol a nagyon sok német nyelvű beszéd mellé a magyar "megszólalások" mellé plusz magyar felirat is került, a német párbeszédeket fordítani, a felirat annyira le van csúszva, hogy nem lehet rendesen elolvasni, maximum a szöveg első sorát). Így marad az, hogy - szerencsére láttam már -, és újra nézem a képi világot, és hallgatom a német párbeszédeket plusz, ahol a magyar párbeszédek vannak.
Méltán érdemelte meg a film - szerintem - az Oscart, és egyéb díjakat is. Nekem a legelső benyomásom már korábban (és most is) az a filmről (többek között), hogy hatalmas hatással vannak a filmben a hanghatások (legyen az párbeszéd, vagy egyéb zajok, zörejek). Nem véletlenül kapott (ha jól emlékszek) a hangmérnöki munka is díjat. A borzalmakat nem feltétlenül a cselekmény teljes szemtől-szembe és naturalista bemutatása jeleníti meg a filmben, hanem sok-sok helyen a hanghatással játszik a rendező (nyögések zaja, sírás zaja a távolból, dulakodás hangja a távolból, puskaropogások, ingerült "hajszolása" a német őröknek a foglyok felé - állandó parancsolgatások... stb.). Rendben, néhol felsejlenek holttestek körvonalai, de nem sokat mutat belőle a film. A főszereplő és pár fontos szereplő van a központban, az ő képi megjelenítésük erős, rájuk fókuszál a rendező, sok-sok a képi világból homályosabb, mintha csak egy nem is evilági, borzasztó álomban lennénk.
A cselekmény nem túl bonyolult, Saul cselekedete, ami motiválja (a fiú eltemetése) a fő mondanivalója a filmnek, és az, hogy ugyan, miért ennyire fontos számára az eltemetés, egyetlen-egy gyeremeknél. Egyáltalán a saját fia az a fiú? Vagy jelképezi az ezreket-milliókat, akiket elképesztő módon, összehangolt "precizitással" semmisítettek meg. Ez a Holocaust-film (például a Schindler-listája c. filmmel szemben nem a cselekményre helyezi a fő hangsúlyt, nem a borzalmak naturalista bemutatására, hanem más szemszögből közelíti meg a borzalmakat.
Meg, eleve a sonderkommandósok életébe "belelátni", elképzelni, hogy bírták ki gépiesen végül a társaik megsemmisítését érzékeny téma, a legborzalmasabb dolgot, amit talán ember megtehet a másikkal (saját társai halálában közreműködtetni a sonderkommandósokat), már önmagában borzalmas bemutatni, a szörnyűségeket még szörnyűbben bemutatni, nem biztos, hogy kiváltja azt a hatást, amit így a film kiváltott.
Maradandó, nagyon komoly, és nagyon megrázó film.
Ekkor frissült utoljára: 2018/06/13
Ekkor frissült utoljára: 2022/12/27
Ekkor frissült utoljára: 2022/03/17
Ekkor frissült utoljára: 2024/07/29
Ekkor frissült utoljára: 2024/08/04
A funkció használatához be kell jelentkezned!
×
Vélemény írás: