Ez a Sztrugackij-fivérek ihlette fantasztikus film egy sivár iparváros lepusztult perifériáján elterülő és az élet szabályaival dacoló, rejtélyes Zónáról, ahova az utat egyedül ismerő Sztalker vezet el egy írót és egy professzort, tulajdonképpen filozófiai értekezés, bár értelmezték politikai parabolaként és személyes látomásként is. Vizuálisan igen szuggesztív kamaradráma formájában veti fel az élet olyan nagy kérdéseit, mint az atomkorszak fenyegetése, a hit és a boldogság problémája, a kiútkeresés egy egyre lehetetlenebbé váló helyzetből és az ennek érdekében szükséges változ(tat)ások. A cím meghatározott célú határátlépőt jelent, és valóban a határ átlépéséről van szó, de a határ nem egyszerűen egy földrajzi övezet, a Zóna határa, hanem a belső világra s ezen belül arra a kényszerpályára utal, amelyen kialakítjuk viszonyunkat a jövőhöz.(port)
Vicces, hogy ez a film mostmár talán csak a S.T.A.L.K.E.R. miatt lehet úgymond "ismert". Mert asszem ez alapján készült, vagy legalábbis biztosan meritettek belőle. Orosz film, szóval a stilusán mindenképpen látszik ez.
Bárhogy is látom, nem akarom látni. A Retroshock YT csatorna hozta fel a filmet az egyik részében. Ott is amolyan közepes értékelést kaphatott nagyjából. Érdekes, meg van mondanivalója. De rétes, amit nyújtottak rendesen. És hát nem is túl izgalmas. Barangolás innen oda, meg onnan amoda. Ha ezt a filmet mondjuk a 2000-es, esetleg a 2010-es években csinálták volna meg, megfelelő pénzügyi háttérrel, technikai eszközökkel, jó szinészekkel és egy mégjobb rendezővel, na meg jó kamerással, vágóval, zenével és stb, akkor egy eszméletlen film is kisülhetett volna. Talán inkább a STALKER játékok után kellett volna, mert azokat szerintem nincs olyan gamer, aki ne ismerné. A sztori adott. Vittek bele misztikumot, többféleképpen is. A sok mutáns, a frakciók, az artifact-ok. Mekkora film lehetett volna ebből! De sajna szerintem sosem lesz belőle semmi. Gondolom a szerzői jogokkal is volna herce-hurca. Tényleg kár. Én is rajongtam/rajongok a STALKER sztoriért, a stilusért, a lehetőségekért, amiket mutat. A légköre a játékoknak. Az a lepusztult, Szovjetuniós atmoszféra. A romos gyárak, a sugárzástól fertőzött területek. A "lakosok" mindennapi küzdelme a túlélésért, amiket tenniük kell az életben maradásért. Vagy csak hogy meggazdagodjanak. De a játékok eddig nem tudtak mindent megmutatni, kiaknázni. Talán majd a mostani, új game.
Ezek a nagyon durván elhúzott jelenetek a végén elsavanyították számomra a filmet (az elején is vannak, de ott nem voltak ilyen feltünően unalmasak). Amikor beszélnek akkor pörög az egész, járnia kell az agynak mint az állat, aztán jön egy 5 perces semmittevés... Feléig háromnegyedéig okés volt, de összességében nem jött be. Szinte biztos, hogy a könyv jobban bejönne, ha elolvasnám (majd egyszer remélem el fogom) ha ez egy ilyen keményen elmélkedős dolog, mert szerintem sokkal jobban lehet abban a műfajban ezt kifejezni. Az már nem a film hibája, de a felirat meg hibás és elcsúszott volt, néhol még azt is néznem kellet ki beszél, ez még rádobott egy lapáttal sajnos.
Majdnem olyan jó, akár a könyv. És semmi lövöldözés, mint a maiakban! Sztrugackijék azóta is itt vannak a polcomon... Tarkovszkij meg egy zseni!!!
Ekkor frissült utoljára: 2024/06/17
Ekkor frissült utoljára: 2024/10/16
Ekkor frissült utoljára: 2024/03/12
Ekkor frissült utoljára: 2024/05/26
Ekkor frissült utoljára: 2024/03/28
A funkció használatához be kell jelentkezned!
×
Vélemény írás: