Clint Eastwood (San Francisco, 1930. május 31. -) BAFTA/LA-díjas amerikai színész, Grammy-díjra jelölt zeneszerző, Oscar- és Golden Globe-díjas filmrendező és producer. Bár a kritikusok következetesen dicsérik újabb kelet rendezői munkáit (Millió dolláros bébi, Levelek Ivo Dzsimáról), Eastwood mégis leginkább az olyan a kemény fickót, anti-hőst megjelenítő szerepei miatt híres, mint a Piszkos Harry sorozat Callahan felügyelője, vagy a névtelen ember Sergio Leone westernfilmjeiben.
A családja gyermekkorában sokat költözött, mivel apja különféle munkákat végzett a nyugati parton. Tinédzser korában a családja a kaliforniai Oaklandben telepedett le, az ottani mszaki középiskolában érettségizett 1949-ben. Ezután a hadseregben szolgált.
Filmkarrierje
Leszerelése után kezdődött filmes karrierje.
1955. Eastwood színészként kezdett dolgozni, kis szerepeket kapott olyan B-kategóriás filmekben, mint a A Fekete Lagúna rémének bosszúja (Revenge of the Creature), Tarantula és Francis in the Navy.
1959-ben lehetőséget kapott a Marhabőr (Rawhide) cím sokrészes televíziós sorozatban: Rowdy Yates szerepével (akit Eastwood egy későbbi interjújában csak a u201Epuszták idiótájánaku201D nevezett) vált országszerte ismertté a neve.
1964. Eastwood megkapta a titokzatos névtelen ember főszerepet Sergio Leone western trilógiájában: Egy maréknyi dollárért (Per un pugno di dollari 1964), Pár dollárral többért (Per qualche dollaro in piu00F9 1965) és A jó, a rossz és a csúf (Il Buono, il brutto, il cattivo 1966).
Bár az első ezek közül nyilvánvalóan Kuroszava Akira Testőr-ének (Yojimbo) újraforgatása volt, Leone új képi stílust használt: még vadabbnak, féktelenebbnek és sivárabbnak mutatta a vadnyugatot, mint a többi hagyományos western. Ez a spagettiwestern virágkorát jelentette.
Mindhárom film nagy siker volt, kiváltképpen a harmadik, és Eastwood azonnal nemzetközi sztár lett, újrafogalmazva az amerikai cowboyokról alkotott hagyományos képet (bár az általa megformált karakter inkább csak gyorskez mesterlövész volt, mintsem tradicionális hős).
1968. A hírnév újabb szerepeket hozott, még mindig a kemény fickó vonalon. Az 1968-as Kémek a sasfészekben (Where Eagles Dare) cím film stábjában u2013 a maga 800.000 dollárjával u2013 a második legjobban fizetett színész volt. Ugyanabban az évben szerepelt Don Siegel Coogan blöffje (Coogan`s Bluff) cím filmjében, ahol Eastwood egy magányos vidéki serifet alakít, akinek egy nyomozás során a nyüzsgő New Yorkban kell helytállnia.
Ez a film egy több mint tíz éves együttmködéshez vezetett Eastwood és Siegel között, és itt jött létre az a kemény, hős rendőr karakter, amit majd Eastwood a Piszkos Harry-sorozat felügyelőjeként alakítani fog.
1969. A következő évben mfajt váltott, a Fesd át a kocsidat! (Paint Your Wagon, 1969) cím vadnyugati musicalben szerepelt.
1970-ben készült a Kelly hősei (Kelly`s Heroes), melyben a kemény fickós akció szokatlan humorral keveredett, és Shirley McLaine westernje a Két öszvér Sarah nővérnek (Two Mules for Sister Sarah).
1971 kiemelkedő év volt karrierje szempontjából: a háború és az erőszak utóhatásait vizsgáló, A tizedes háreme (The Beguiled) cím drámában ismét Siegellel dolgozott együtt, majd megrendezte első filmjét a Játszd le nekem a Mistyt! (Play Misty for Me) cím thrillert, amelyben az egyik főszerepet is ő alakította.
Ekkor indult útjára Piszkos Harry sorozat is, amely új korszakot nyitott a zsarufilm mfajának történetében. Harry Callahan minden idők egyik leghírhedtebb nyomozójává vált, és megteremtette az öntörvény igazságosztó zsaru imidzsét. A Piszkos Harryben (Dirty Harry 1971) és folytatásaiban (A Magnum ereje (Magnum Force 1973), Az igazságosztó (The Enforcer 1976), Az igazság útja (Sudden Impact 1983), Holtbiztos tipp (The Dead Pool 1988) Eastwood előbb lőtt és csak utána kérdezett, nem csinált titkot belőle, hogy az áldozatok oldalán áll, és nem vérzik a szíve a hátba lőtt gonosztevőkért. A sorozat soha nem látott divatot csinált a Magnum pisztolynak, és szállóigévé vált Callahan mondása: u201ERajta! Hadd legyen jó napom!u201D (u201EGo ahead, make my day.u201D).
1973. Eastwood a hetvenes években két fontos, moralitás westernt is rendezett: Fennsíkok csavargója (High Plains Drifter 1973) és A törvényenkívüli Josey Wales (The Outlaw Josey Wales 1976).
Továbbá 1973-ban Clint Eastwood megrendezte a később 3 Arany Glóbuszra jelölt filmjét, a Szerelem korhatárok nélkült (er.: Breezy)Kay Lenz és William Holden főszereplésével. Állítólag Eastwood is feltünt a filmben egy kis jelenet ereéig (Man In Crowd on Pier)
1974-ben Eastwood összeállt egy fiatal színésszel, Jeff Bridges-szel a Villám és Fürgeláb (Thunderbolt and Lightfoot) cím filmben, melyet Michael Cimino írt és rendezett. (u00D5 írta előzőleg a A Magnum erejét is, és A szarvasvadász rendezésérért négy évvel később Oscar-díjat kapott.) A kritikusok és a nézők egyaránt megszerették a különös párost, a film az év egyik nagy sikere lett.
1975-ben Eastwood egy másik képességét mutatja be a képernyőn: a sziklamászást. A Bosszú az Eiger csúcsán (The Eiger Sanction) cím filmben, melynek rendezője is ő volt, Eastwood egy 5.9-es szint sziklamászót alakít kaszkadőr nélkül, csak a saját hegymászó tudását felhasználva. (Ez a film még a számítógép generálta ábrázolás CGI megjelenése előtt készült, így minden ott látható jelenet valódi.)
1978-ban a Mindenáron vesztes (Every Which Way But Loose) cím filmben Philo Beddoe rá nem jellemző és szokatlanul komikus szerepét alakította egy szeretetreméltóorangután társaságában. A kritikusok leszólták a filmet, ám az a mozikban hatalmas sikert aratott, és az 1980-ban leforgatott, Bármi áron (Any Which Way You Can) cím folytatásával együtt a két legjobban jövedelmező Eastwood-produkció lett.
1979-ben újabb emlékezetes alakítást nyújtott Frank Morris, a szökött fegyenc szerepében, az igaz történeten alapuló Szökés Alcatrazból (Escape from Alcatraz) cím filmben.
1983-ban láthatták a nézők a negyedik Piszkos Harry filmet, Az igazság útját, ami átsegítette Eastwoodot a 80-as évekbe. (Még Ronald Reagan, az Amerikai Egyesült Államok elnöke is használta egyik beszédében a sorozatból elhíresült mondatot: u201EHadd legyen jó napom!u201D.)
1984 decemberében mutatták be, a Párbaj a városban (City Heat) cím filmet, amiben Eastwood Speer nyomozót játszotta, Burt Reynoldssal a főszerepben. A film világszerte megbukott, Reynoldsot pedig az év legrosszzab színészének választották.
1985. Eastwood visszatért a vadnyugati történetekhez és a Shane cím klasszikus western iránti tiszteletből megrendezte annak új képi megfogalmazását Fakó lovas (Pale Rider) címmel, melyben a főszerepet is ő játszotta.
1988. Az ötödik és egyben utolsó Piszkos Harry mozifilm, a Holtbiztos tipp (The Dead Pool) mindent összevetve sikeres volt, mégsem vonzott annyi nézőt a mozikba, mint az előző részek.
Első igazi rendezői sikere a Bird cím film volt, amelyben Charlie u2019Birdu2019 Parker neves dzsessz-zenészre emlékezett, és amelyért a legjobb rendező Arany Glóbusz díját érdemelte ki 1989-ben (és ugyanebben a kategóriában Arany Pálma díjra jelölték a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon). A film tiszteletadás Charlie Parker személye, zenéje és élete előtt: Eastwood rendszeresen látogatta a koncertjeit, ezen alkalmakat máig élete legfontosabb élményei közt említi u2013 mélyen személyes ügynek, kötelességének érezte, hogy leforgassa ezt a filmet.
1989-ben Eastwood szerepelt a Rózsaszín Cadillac (Pink Cadillac), majd a következő évben A zöldfül (The Rookie 1990) cím akció-vígjátékban.
1990-ben rendezte és játszotta Az elefántvadász (White Hunter, Black Heart) cím filmet, amely szabad feldolgozása John Huston (az Afrika királynője cím film rendezője) élettörténetének. A film kapott néhány elismerő kritikát, annak ellenére, hogy Katharine Hepburn (az Afrika királynőjének női főszereplője) a történet több elemének igaz voltát vitatta.
1992-ben rendezőként és színészként is részt vett a Nincs bocsánat (Unforgiven) cím revizionista (szokatlan hangvétel, a lelki motívumokra és a realisztikus környezetrajzra hangsúlyt helyező) westernfilm létrehozásában, melyben rajta kívül még több u2019nehézsúlyú` színész is szerepelt: Gene Hackman, Morgan Freeman és Richard Harris. A film nagy siker volt mind a kasszáknál, mind a kritikusok körében, kilenc Oscar-díjra jelölték, amelyből négyet meg is nyert u2013 Eastwood személy szerint kettőt: a legjobb film és a legjobb rendező díját.
1993-ban nagy kasszasiker lett a Wolfgang Petersen rendezte Célkeresztben (In the Line of Fire) cím akciófilm, amelyben egy régebbi hibája miatt bntudattal küzködő titkosügynököt alakít.
Még ebben az évben együtt játszott Kevin Costnerrel a saját rendezés Tökéletes világ (A Perfect World) cím akció-thrillerben. A filmet a kritikusok többsége szerette, de a közönséget eléggé megosztotta: Amerikában megbukott, a világ többi részén viszont nagy kasszasiker lett. Zavarbaejtő alkotás, mindenképpen Eastwood egyik legrendhagyóbb rendezése, a szökött bnöző és az általa elrabolt kisfiú között kialakuló apa-fiú-szer kapcsolat újszer és mély bemutatása.
1995-ben újabb mfaj kerül Eastwood repertoárjára, Meryl Streeppel az oldalán u2013 saját rendezésében u2013 egy romatikus drámában játszott, melynek címe: A szív hídjai (The Bridges of Madison County). A történet alapjául szolgáló regény világszerte bestseller volt, a filmet pedig a mozikban teltházak előtt játszották. (Meryl Streepet e szerepéért jelölték tizedszerre Oscar-díjra.)
1997. Teljes egészében a rendezés felé fordul, elkészíti az Éjfél a jó és a rossz kertjében (Midnight in the Garden of Good and Evil) cím krimit, majd az Államérdek (Absolute Power) cím politikai thrillert, melyben a kiöregedő betörő szerepét is ő játszotta.
1999-ben egy újabb thrillert rendez és játszik: Az igazság napja (True Crime) címmel.
2000-ben forgatja az u00DBrcowboyok (Space Cowboys) cím sci-fi vígjátékot, melyben Tommy Lee Jones, Donald Sutherland, James Garner és ő maga négy kiöregedett, de tettre kész rhajóst alakítanak fergeteges sikerrel.
2002-ben készült a Véres munka (Blood Work) thriller, melyben Eastwood egy öreg, de ravasz volt FBI-os nyomozót alakít, aki az úgynevezett u2019számos-gyilkosu2019 nyomában jár.
2003-ban rendezi a Titokzatos folyó (Mystic River) cím filmdrámát, mely Cannes-ban Technikai-mvészi Vulcain-díjat kapott. Ugyanekkor vehette át u201Eegyedülálló mvészi tevékenységéneku201D elismeréseként az Arany Hintó bronz szobrocskát.
2004-es Millió dolláros bébi (Million Dollar Baby) filmje, melynek rendezője, szereplője, zeneszerzője és producere is egyben, megkapta a legjobb rendező és a legjobb játékfilm Oscar-díját.
2006-ban két nagy volumen háborús filmet is rendezett: Levelek Ivo Dzsimáról (Letters from Iwo Jima) és A dicsőség zászlaja (Flags of Our Fathers). Az előbbi a szigetet védő japánok, az utóbbi pedig a véres ostromban részt vevő amerikai katonák története. Mindemellett u201EA Levelek Ivo Dzsimáról és A dicsőség zászlaja együtt egy háborúellenes filmu201D u2013 mondta Eastwood.
2007-ben ő volt a Grace elment cím film zeneszerzője. A filmért 2 Golden Globe díjra jelölték a legjobb betétdal kategóriájában a 2008. január 13-án megrendezésre kerülő eseményre.
2008-ban ő volt a Elcserélt életek cím film rendezője és producere is. A filmet az Amerikai Egyesült Államokban 2008 novemberében tűzték vetítésre.
2008-ban készült el a Gran Torino cím filmje is, mely kisebb költségvetése (35 millió dollár, szemben Az elcserélt életek 55 milliójával) és kevésbé híres színészgárdája ellenére sokkal sikeresebbnek bizonyult. Eastwood már a forgatás alatt bejelentette, hogy ez az utolsó filmje, amiben színészként szerepel.
Az amerikai filmszínházak 2009. december 11-én mutatták be Invictus című filmjét, mely Nelson Mandela életét dolgozza fel Morgan Freeman és Matt Damon főszereplésével. Az alkotást 3 Golden Globe-díjra (Clint Eastwood, Matt Damon, Morgan Freeman) és 2010 februárjában 2 Oscar-díjra (Matt Damon, Morgan Freeman) jelölték. 2011. november 11-én mutatták be J. Edgar című filmjét, amiben J. Edgar Hoover, az FBI igazgatójának életét mutatja be Leonardo DiCaprio főszereplésével.
A Rendező
Eastwood a rendezést amolyan második karriernek szánta, ám végül nagyobb kritikai elismeréseket kapott rendezéseiért, mint színészi játékáért valaha is. Az olyan kitnő rendezés, de borúlátó drámáiról lett ismert, mint a Nincs bocsánat, a Titokzatos folyó, a Millió dolláros bébi, A dicsőség zászlaja, és a Levelek Ivo Dzsimáról. 2006-tal bezárólag huszonhét u2013 nagyon változatos mfajú, többségében személyes indíttatású u2013 filmet rendezett, jól ismert a filmiparban hatékonyságáról és azon törekvéséről, hogy filmjeit lehetőség szerint alacsony költségvetésből készítse el. Eddigi pályafutása során 5 Oscar- (köztük egy életműdíj) és 96 más díjat nyert, számos egyéb jelölés (56 jelölés) mellett.
A Producer
Eastwood ezek mellett sok filmjének a producere is volt egy személyben, a dollár-trilógia után, a 70-es évek elején létrehozta saját produkciós cégét, a Malpaso Productions-t.
A Malpaso hosszú évek óta a Warner Bros. stúdióhoz kötődik (előtte sokáig az Universal-lal volt kapcsolatban), arról híres, hogy soha nem fut ki az időből, mindig költségvetésen belül marad, és stabilan visszahozza a befektetést.
A Malpaso spanyolul rossz lépést, félrelépést jelent, arra utalva, hogy amikor Eastwood elvállalta az első névtelen ember szerepet, akkor az ügynöke azt mondta neki, hogy ez egy ballépés a karrierje szempontjából. Amikor a trilógia nagy siker lett és Eastwood elhatározta, hogy saját produkciós céget alapít, ez az elnevezés megfelelően ironikusnak tnt.
Amióta a cég létezik, Eastwood legtöbb filmjének ők végzik a produkciós munkáit. Az évek alatt jó kapcsolatot épített ki más filmkészítőkkel, újra és újra ugyanazzal a stábbal dolgozott: látványtervezőkkel, operatőrökkel, vágókkal és más technikai szakemberekkel. Személy szerint is jó a kapcsolata a Warner Bros. stúdióval, amely a legtöbb filmjét finanszírozta és forgalomba hozta. (Bár, egy 2004-es a The New York Times-nak adott interjújában Eastwood megjegyezte, hogy még most is néha nehéz meggyőznie a stúdiót, hogy az támogassa a filmjeit.)
A Zeneszerző
Clint Eastwood már kölyökkorában szerelembe esett a dzsessz-szel, lemezeket hallgatott, autodidakta módon zongorázni és énekelni tanult és elhivatottan csapkodta a billentyket. Kedvenc előadói is ebből a korból valók: Count Basie, Thelonius Monk, Dave Brubeck, Charlie Parker, Duke Ellington és társaik.
Clint Eastwood első rendezői munkájának (Játszd le nekem a Mistyt!) főcímdalát saját kezleg szerezte, s azóta filmzeneként u2013 az elhagyhatatlan szimfonikusok mellett u2013 csakis dzsesszt társít mozgóképeihez. Jó ízléssel válogat számokat és kér fel komponistákat, magától értetődő módon zeneszerzőként is részt vesz a munkálatokban. A Nincs bocsánat óta valamennyi filmjéhez hozzáteszi saját zenei tehetségét: néha dalt ír, máskor témákat komponál. Szerzeményeit maga játssza fel, nem idegen tőle sem a hangszer (a zongorán kívül, gitáron is remekül elboldogul), sem a stúdiókörnyezet, sem a zenekar, szólistaként és csapatjátékosként egyaránt jól teljesít.
Az Éjfél a jó és a rossz kertjében zenéje u2013 melyben magától értetődő módon Eastwood saját szerzeményei is megszólalnak u2013 telitalálat: a cselekmény délen játszódik, a francia stílusban épült házakkal határolt, fasorokkal tarkított utcák fülledt hangulatához pedig csakis dzsessz illeszthető. Az Eastwood által szerkesztett filmzenei album parádés allstar válogatás, szerepel rajta Cassandra Wilson, Diana Krall, Tony Bennett, Joshua Redman, Alison Krauss, még Kevin Spacey is dalra fakad.
Clint Eastwood soha nem vált hivatásos zenésszé, mégis megkapta azt, amire csak egy dzsessz-zenész vágyhat. 1997-ben meghívást kapott a dzsessz Mekkájaként méltán híressé vált Carnegie Hallba. A mélyen barázdált arcú, ősz gentleman odalépett a mikrofonhoz, finoman megigazította kifogástalan nyakkendőjét, majd a következő szavakkal konferálta fel a nagy eseményt: u201EHölgyeim és uraim, a nevem Clint Eastwood és imádom a dzsesszt.u201D. Udvariasan biccentett a zenekar felé, majd zongorához ült és nekikezdett: megosztva játszott saját szerzeményeket (Play Misty for Me, Claudiau2019s Theme u2026) és klasszikusokat (Round Midnight, Take Five` u2026). Ez volt az Eastwood: After Hours, a Night of Jazz show.
Rendezőként és zenészként egyaránt sokat tett a dzsessz népszersítéséért, a zenészek pedig örömmel kapcsolódtak be a közös munkákba. Eastwood egy ízben azt nyilatkozta, hogy soha nem lesz képes méltó módon kifejezni és visszaadni mindazt, amit a dzsessztől kapott.
Díjak és jelölések
Eastwoodot rendezéseiért és produceri közremködéséért nyolc ízben jelölték Oscar-díjra (hivatalos nevén Academy Award), melyek közül a Nincs bocsánat és a Millió dolláros bébi el is nyerte (a többi jelölt: a Titokzatos folyó és a Levelek Ivo Dzsimáról) és kétszer a legjobb színészi alakításért (Nincs bocsánat, Millió dolláros bébi), bár ezeket nem kapta meg. Egyike a ma élő azon három rendezőnek (Milos Forman és Francis Ford Coppola mellett), akiknek két Oscar-díjuk (Nincs bocsánat, Millió dolláros bébi) is van a legjobb film kategóriában. Eastwood 74 évesen a legidősebb rendező volt, aki bekerült ebbe az elit körbe.
Eastwood számos egyéb díjat is kiérdemelt:
1994-ben életmvének, munkásságának elismeréséül megkapta az Oscar-díj egyik fajtáját az Irving G. Thalberg emlékdíjat, amelyet annak a kreatív producernek adnak át, akinek munkái következetesen kiváló minőség filmprodukciókat jelentenek.
1998-ban megkapta a Golden Globe-díj filmeseknek járó Cecil B. DeMille-életmdíjat.
2000-ben megkapta a Kennedy Center-díjat, amelyet minden évben öt személy érdemel ki azok közül, akik az amerikai kultúra területén életútjuk során kiemelkedőt alkotottak a zene, tánc, színház, opera, film vagy televízió terén.
2001-ben a San Francisco-i Nemzetközi Filmfesztivál u2013 mint a filmmvészet mesterét u2013 az Akira Kurosawa Award életmdíjjal tüntette ki rendezői munkásságáért.
2003-ban u2013 a filmipar kiemelkedő figurája u2013 megkapta az UNESCO által 1995-ben alapított `Federico Fellini Gold Medal arany medál díjat rendkívüli filmkarrierjének, és különösen filmrendezőként végzett munkájának elismeréséül.
2004-ben a Titokzatos folyó cím filmjéért Franciaország legrangosabb filmmvészeti díját: César-díj a legjobb külföldi filmnek kapta.
2006-ban Grammy-díjra jelölték a legjobb filmzenei album kategóriában a Millió dolláros bébi zenéjével és megkapta a Stanley Kubrick Britannia Award for Excellence in Film díjat a Brit Filmakadémia Los Angeles-i csoportjától. Peter Morris elnök szerint Eastwood u201Evitathatatlanul nemzetközi ikon, és hatalmas teremtő erővel rendelkezik a kamera előtt és mögött egyaránt.u201D
2007-ben Eastwood volt a Jack Valenti Humanitarian Award (Jack Valenti Humanitárius-díj) első díjazottja, amiért a filmiparban végzett munkája során pozitívan és tiszteletteljesen viszonyult a világhoz.
Ugyanebben az évben megkapta a legmagasabb francia állami elismerést, a Francia Becsületrend lovagi fokozatát, melyet Jacques Chirac köztársasági elnök adott át neki, aki tiszteletét fejezte ki a 76 éves filmes u201Emérhetetlen színészi tehetsége és filmrendezői zsenialitásau201D előtt. A francia elnök beszédében úgy fogalmazott, hogy Eastwood u201EHollywood legjobbját testesíti meg".
Politikai élete
Eastwoodot 1986-ban megválasztották a kaliforniai Carmel-by-the-Sea (amely egy gazdag, kicsi város és mvész közösség a Monterey félszigeten 4000 lakossal) polgármesterének. Frusztrálta a carmeli politikusok között tapasztalt bürokrácia, ezért egy kis költségvetés, a lakossági és az üzleti közösség közötti rokon kapcsolatokat kihangsúlyozó kampánnyal az utolsó pillanatban elindulva a választáson, a szavazatok 72,5%-át megszerezve két évre elnyerte a havi 200 dolláros fizetéssel járó tisztséget.
Eastwood regisztrált republikánus Kaliforniában, és támogatta Richard Nixon 1968-as kampányát. u00D5 magát liberálisnak vallja, filozófiája: u201EMindenki hagyja békén a másikat.u201D (u201EEveryone leaves everyone else aloneu201D).
Írd le a véleményed erről a sztárról: