LOVER OF LIFE, SINGER OF SONGS.
Freddie Mercury (eredetileg Farrokh Bulsara) (1946. szeptember 5. u2013 1991. november 24.) a Queen együttes énekese, az 1970-es, `80-as évek egyik legnagyobb sztárja, és legsikeresebb előadója volt. 1971 és 1991 között világhírnévre és vagyonra tett szert, mint az együttes tagja, és 1985-től sikeres szólókarriert is folytatott. Olyan híres Queen slágerek fződnek a nevéhez, mint a Bohemian Rhapsody, a Somebody to Love, a We Are the Champions és a Crazy Little Thing Called Love. 1991-ben AIDS betegségből származó szövődmények okozták halálát, ami ráirányította a figyelmet erre a betegségre, és az AIDS-es betegek társadalomból való kirekesztettségére.
Származás
A rajongók között gyakran tapasztalható Freddie nemzeti eredetére vonatkozó zavar. Többen úgy vélik, hogy Freddie kaukázusi angol és perzsa ősökkel rendelkezik, vagy csak perzsa, iráni származással. A valóság azonban az, hogy számos zoroasztriánus perzsa menekült el Perzsiából a muszlim invázió elől, és telepedett le Indiában, és több száz év alatt a helyi lakosságba asszimilálódtak. Freddie születési anyakönyve indiaiként hivatkozik rá.
Életrajz
Freddie Mercury eredetileg Farrokh Bulsara néven született a zanzibári Stone Townban, párszi indiai szülők gyermekeként. Szülei Bomi és Jer Bulsara Zanzibárba vándoroltak ki azért, hogy apja megtarthassa pénztárosi munkáját a Brit Kolóniai Hivatalban. Nővérét Kashmirának hívják.
Tanulmányait a Panchgani-i (Satara) (Bombay melletti) St. Peter`s boarding school-ban kezdte, ahol először lépett nyilvánosság elé a The Hectics nev együttesben. Szintén a St. Peter`s-ben kapta a Freddie becenevet. Ezután 17 éves koráig a mazagoni (Bombay) St. Mary`s High School-ban tanult, majd családjával az 1964-es zanzibári forradalom elől Angliába menekült.
Miközben már a Wreckage nev együttesben énekelt, 1970-ben megismerkedett az akkor a Smile-ban zenélő Roger Taylorral és Brian May-jel. Mikor azok együttes nélkül maradtak, Freddie beszállt a zenekarba, így indult el a Queen sikersorozata.
A `80-as évek elején New Yorkban és Münchenben élt, meglehetősen kicsapongó életet. Mindkét végéről és középről is égette a gyertyát, a Queen munkáinak szüneteiben féktelen mulatságok központi figurája volt. Legendás bulikat és partykat adott a legfelkapottabb bárokban: egy alkalommal a teljes baráti társaságának repülőt bérelt, és a frissen felfedezett playboy-szigetre, Ibizára repítette őket. Ismert boltok és áruházak nem egyszer zárás után fogadták, hogy vásárlási szenvedélyének hódolhasson. Nem sajnálta a pénzt, a legdrágább pezsgőt és kaviárt, a luxuslakosztályt, a kokaint, a Concorde jegyeket, a drága ajándékokat, a virágokat és bókokat azoktól, akik féktelen életviteléhez társulni vágytak. Barátságával és szerelmével sokan visszaéltek, ezeket a keser történeteket dalaiban örökítette meg. Első szólólemeze Mr. Bad Guy címmel, 1985-ben jelent meg, és egy excentrikus, túlftött, érzelmes világsztár önéletrajzának, egyúttal egy korszak lezárásának tekinthető.
Londonban vásárolt villájának felújítása 1985-re készült el: a Japánban készült fabútorok, a Sotheby`s aukcióin hozzáértéssel megszerzett képek és kárpitok, a koi pontyokkal ékesített japánkert, a drága porcelánok, számos macska és egyéb viktoriánus kellék között egy nyugodtabb életet kezdhetett.
1987-ben duettet énekelt Montserrat Caballéval: Barcelona cím daluk a közelgő spanyol nyári olimpia hivatalos dala lett. Hasonló cím operalemezükön Freddie Mercury méltó tenorpartnere volt a világ egyik legünnepeltebb dívájának.
1988 után szinte alig mutatkozott a nyilvánosság előtt. A lesifotósok képein egyre soványabb; a szakállas Freddie Mercury egészségi állapotával kapcsolatos találgatások szinte folyamatossá váltak. Ritka nyilvános szereplései alkalmával az egykori party-sztár visszahúzódó főnemes benyomását keltette. Ugyanakkor folyamatosan és fantasztikus lendülettel dolgozott a Queen svájci és londoni stúdiójában, melyek eredményeként a zenekar 1989-ben és 1991-ben is új albummal jelentkezett. 1991 őszén, soványan és betegen már azzal a tudattal énekelte szalagra a Queen drámai dalait, hogy azokat a közönség már csak a halála után fogja hallani.
1991. november 23-án közleményben tudatta a világgal, hogy AIDS betegségben szenved. A háza előtt fotósok és operatőrök százai gyltek össze u2013 a tömeget a rendőrség tartotta féken. Másnap, 1991. november 24-én, vasárnap este aludt el örökre. Két nappal később, zárt kör zoroasztriánus temetésen vettek búcsút tőle. Fekete koporsóját egyetlen szál vörös rózsa díszítette, útját Aretha Franklin dala kísérte. Hamvait máig ismeretlen helyre szállították. A Genfi-tó partján álló szobra és londoni háza egyaránt a rajongók zarándokhelye.
Hatások
Akik befolyásolták:
Freddie gyermekkorában szülei sok indiai zenét hallgattak, korai befolyásolóinak egyike az indiai playback énekes, Lata Mangeshkar. Angliába érkezése után nagy rajongója lett a Beatlesnek, a Led Zeppelinnek, és Jimi Hendrixnek. Ez utóbbi nagyban befolyásolta a színpadi stílusát is. Egy 1975-ös interjún ezt nyilatkozta róla: u201EJimi Hendrixnek nagy jelentősége van. u00D5 a példaképem. A színpadon ötvöz mindent, ami egy rocksztár egész munkájában benne van. Nem lehet máshoz hasonlítani őt. Akár megvan benned a varázs, akár nincs. Nem tudod elérni a szintjét. Senki sem veheti át a helyétu201D. Rajongója volt még Liza Minellinek is, 1975-ben így nyilatkozott róla:u201ELiza egy igazi tehetség. Van energiája és kitartása, és ezt át tudja adni a színpadon, az pedig, ahogyan eladja magát a közönségnek, annak nagy hatása van. Sokat lehet tanulni tőleu201D.
Akiket befolyásolt:
Szólóban kevesebb zenészre volt hatással, mint a Queen együttessel összességében. Ami leginkább hatással volt másokra, az a színpadi teljesítménye és extravagáns viselkedése volt. Az 1980-as évekre már nyílt titok volt biszexuális volta, és ennek vélt, vagy valós hatása zenéjére és megjelenésére számos más meleg zenei előadót befolyásolt, mint George Michael, Boy George (Culture Club), Rob Halford (Judas Priest) és a Frankie Goes to Hollywood zenekar.
Színpadi jelenléte számos stadion rocker előadót inspirált. Axl Rose egy 1992-es budapesti koncerten például Freddie emléke előtt tisztelegve elénekelte a Tavaszi szél vizet áraszt cím magyar népdalt. Kurt Cobain, a Nirvana frontembere búcsúlevelében Mercury előadói tehetségét méltatta: "... Például amikor a színpadon vagyunk, a fények kialszanak és elkezdődik a tömeg mániákus örvénylése, ez nem hat már úgy rám, ahogy Freddie Mercury-ra hatott, aki szeretni tnt és elmerülni a tömeg szeretetében és csodálatában, amit én abszolút csodálok és irigylek."
Megítélése
A BBC társaság 100 Greatest Britons listáján az 58. helyre jutott, bár nem volt tősgyökeres angol.
Az Ericcson cég mobiltelefonos szavazásán 66 ország több mint százezer szavazója a We Are the Champions cím Queen dalt jelölte meg a legnépszerbb dalnak.
A BBC Radio u201EA 20. század legjobb angol énekhangjau201D szavazáson a tizedik helyet érte el. A listán ő volt a legmagasabb helyezés hard rock énekes.
Zenei stílusa
Mercury a Queen együttes zeneiségének egyik fő alakítója volt, olyan stílusbeli alapmveket szerzett, mint a progresszív rock Bohemian Rhapsody, a gospel Somebody to Love, a stadion rock We Are the Champions, a lírai It`s a Hard Life, vagy a speed metal Princes of the Universe. A Greatest Hits válogatáslemezen szereplő dalok több mint felét ő írta. Többnyire zongorán szerezte a mveit, de volt kivétel is, például a Crazy Little Thing Called Love, melynek kedvéért pár akkordot megtanult akusztikus gitáron játszani.
Kifejezetten kedvelte a vaudeville zenéket, a Queen korai korszakában nem egy ilyen dalt írt (Killer Queen, Bring Back That Leroy Brown).
Larry Lurex
1973-ban, a legelső Queen album megjelenése előtt Mercury Larry Lurex néven adta ki az I Can Hear the Music cím Beach Boys feldolgozást. A névhasonlóság Gary Glitteréhez nem véletlen, a dal az akkoriban már divatjamúlt glitter rock hagyományokat elevenítette fel. A kislemez bukás volt, bár napjainkban gyjtők körében nagy értéknek örvend egy-egy eredeti példány.
Szóló albumok
Szólókarrierjére nem jellemzők az ilyen nagyív mvek, első eredeti stúdióalbuma, a Mr. Bad Guy a funk és az R&B jegyében született (akárcsak az 1980-as The Game Queen album). A Queenhez képest szokatlanul könnyed a stílusa, már-már feltnőleg popos, legtöbb helyen például gitár helyett egyszer szintetizátor kíséri az énekest.
Ezt támasztja alá több nyilatkozata is: u201ESzámomra a Queen dalai olyasvalamik, mint egy papírzsebkendőu201D. u201E John Lennon írhatott üzenetes dalokat. Stevie Wonder is. De ők ebben a szellemben is éltek. Esetükben biztos lehetett a hallgató, hogy azt és úgy gondolják, ahogy egy-egy békedal szövegében énekelték. Én más típus vagyok. Én jópofa dalokat írok, kellemes dallammal, s ez minden. Aztán írok egy másikat, s így tovább.u201D
Az opera iránti rajongását már a Bohemian Rhapsody is jelezte, majd az 1988-as második eredeti stúdióalbumát, a Barcelonát teljes egészében ennek a stílusnak szentelte. A m fogadtatása vegyes volt, egyesek szerint ez u201Eaz első és eddig egyetlen lemez, amely valóságos értelmet ad annak, hogy operaénekes és rocksztár közösen ad elő valamitu201D, bírálói szerint stílusidegen mind az operától, mind a könnyzenétől.
Élő előadásai
Bár Mercury csakis a Queen együttessel koncertezett élőben, nem kell szükségszeren az együttes élő stílusáról beszélni, mert annak nagyrészt Freddie volt az alakítója.
Mercury rendkívül karizmatikus és nagy tehetség előadóként, képes volt tömegeket feltüzelni, nem véletlen, hogy Kurt Cobain, a Nirvana énekese is hivatkozott rá búcsúlevelében (lsd. "Akiket befolyásolt" résznél) , és a Queen Live Aid koncerten előadott 20 percét minden idők legjobb élő előadásának szavazták meg.
Előadásmódja az évek multával vált profibbá, ezzel párhuzamosan az u201Eélőu201D énekhangja megkopott, így a hangszínbeli különbségket profizmusával egyenlítette ki. Jellemző attrakciói voltak a mikrofonállvánnyal való gitározás, a gitárszólók során gyakran versenygitározott Brian May-jel, a koncertek megszokott részévé vált a közönséggel való énekpárbaja, a nárcisztikus és extravagáns mozgáskultúra, és a refrén közönséggel való énekeltetése (például We Will Rock You esetében).
Biszexualitás
Bár a közvélemény extravagánsnak és hiperaktívnak ismeri, saját bevallása szerint a magánéletében visszahúzódó és zárkózott személyiség volt. u201EAz a látszat, mintha fölfalnám és tönkretenném az embereket. Senki sem az igazi énemet szereti, mind a hírnévbe, a sztárba szerelmesek. Van egy kemény, férfias leplem, amit a színpadon magamra öltök, de van egy sokkal lágyabb oldalam is, amely olyan olvadékony, mint a vaju201D. Kevesek számára ismert, hogy valójában biszexuális volt, és az 1970-es évektól egy Mary Austin nev nővel élt párkapcsolatban. A sajtó a kezdetektől vájkált a magánéletében, és vélt vagy valós bizonyítékokat közölt a másságával kapcsolatban. 1974-ben például a New Musical Express újságírójának így nyilatkozott: u201Emeleg vagyok, mint a kályha, drágám!u201D A 80-as években több homoszexuális kapcsolatára is fény derült, például a legtartósabb viszony Jim Huttonhoz fzte.
Ennek gyökeresen ellentmond a közvéleményben kialakult kép: legjobb példák a legendás partijai. A Living On My Own kislemez videoklipjében egy ilyen, tipikus Mercury parti felvételei szerepelnek, ahol megfigyelhető az énekes központi szerepe, karizmatikus és nárcisztikus személyisége. Egyes állítások szerint a szerelemben is ilyen rámenős volt, ha meg akart szerezni magának valakit, akkor drága ajándékokkal próbálta meg levenni a lábáról. u201ENekem igazából sok szeretetre van szükségem, és rettenetesen elkényeztetem a szeretőimet. Szeretem boldoggá tenni őket és örömet okoz, ha igazán drága és csodálatos ajándékokat adhatok nekiku201D
Opera
Rajongása az opera mfaj iránt több szinten tetten érhető, kezdve az 1975-ös A Night at the Opera cím Queen albummal, és benne az opera-paródiának is felfogható Bohemian Rhapsodyval, nyilvános opera szerepléseken át az 1988-as Barcelona albumig, amelyet Monserrat Caballéval énekelt, ötvözve a rockzene és az opera sajátosságait.
u201ENem tudom, hogy fogják fogadni ezt a Queen rajongók. A legrosszabb, ha rockoperának tartanák, ami rettentő unalmas. Nem lehet beskatulyázni, mert olyan dalokat éneklek, amilyeneket korábban soha, és amelyek mindkettőnk hangjához illenek. Nehéz volt megírni és elénekelni ezeket a dalokat, mert minden regiszternek a helyén kellett lennie és mind duett voltu201D
Stílusváltás az 1980-as években
Személyiségének jellegzetessége volt az átalakulás, amin átment az 1970-es évektől 1980-ig. 1973-ban, a Queen debütálásakor korh glam rock külsőségek jellemezték: glitteres ruházat, feketére lakkozott körmök, magassarkú cipő, rúzsozott száj. Évek múltával - zenéjük változásával összhangban - enyhült az extravaganciája. 1978-ra már rövid volt a haja, megjelent a jellegzetességévé vált sportcipő a fellépéseken, nem egyszer szegecses bőrruhákba bújt, ezüstös napszemüveggel kísérve (bár a zenéjük már korántsem volt ilyen kemény). 1980-ban bajuszt növesztett, és a haját teljesen rövidre vágta. A rajongókat meglepte a döntés, és sokáig nem is voltak kibékülve vele: egyik koncertjén például borotvákkal dobálták meg. Érdekes, hogy bár ezután nem látható a Judas Priesthez hasonló bőrruhákban, a tipikus 80-as évekbeli ábrázolás bőrruhákban, napszemüveggel és bajusszal alkotta meg a meleg sztereotípiát. Hogy ebben mennyi része volt Mercury stílusának, azt nehéz megállapítani.
Fogai
Mercury jellegzetes szépséghibája volt, hogy felső elülső négy foga szabályozatlanul kiállt. Soha nem gondolt a szabályozásukra, állítása szerint nem volt rá elég ideje, de egyes állítások szerint az énekhangját féltette. Gyakran viccelt is ezzel: u201ERod Stewart, Elton John és én össze akartunk hozni egy bandát. Hármunk után Hair, Nose & Teeth-nek (Haj, Orr és Fogak) neveztük volna. De nem jött össze, mert nem tudtunk megegyezni a szavak sorrendjében. Én természetesen azt akartam, hogy Teeth, Nose & Hair legyenu201D. u201ENem szeretem, hogy a fogaim előreállnak. Ettől eltekintve tökéletes vagyoku201D.
Betegsége és halála
A legvalószínbb feltevések szerint Mercury már 1987-ben elkapta a HIV vírust. Ezt a nézetet támasztják alá az ezután megritkult stúdiólemezek, és a teljesen abbahagyott koncertek. Mivel már 1989-ben külsőleg is felfedezhetők voltak a tünetek, a sajtó gyakran cikkezett az egészségi állapotáról, titokzatos betegségeket találgatva, sőt, emlegették az AIDS betegséget is vele kapcsolatban. A zenekar tagjaival 1989. május 22-én tudatta az állapotát.
Az utolsó Queen munka, melyben részt vett, a These Are the Days of Our Lives dal videoklipje volt. Ekkorra már szembeötlő volt leromlott egészégi állapota, bőrét a kaposi szarkóma okozta sebek lepték el.
1991. november 23-án sajtótájékoztatóban közölte a világgal, hogy AIDS betegségben szenved, majd november 24-én meghalt. A temetése a szülei kérésére zoroasztriánus szertartások szerint folyt, testét elhamvasztották. A hamvak holléte ismeretlen, egyes információk szerint a szülei őrzik.
A Queen megmaradt tagjai megalapították a Freddie Mercury Phoenix Trust-öt, amely egy AIDS ellenes szervezet, és megszervezték a Freddie Mercury emlékkoncertet, amelynek teljes nyereségét az alapítvány javára utalták.
In memoriam Freddie Mercury
(Írta: Sebők János 2001. november 23.)
Szex, Aids, Rocku2019nu2019Roll
1991 november 25-én a brit lapok u201EAIDS killed the Kign of Rocku201D, u201EThe King of Queen Is Deadu201D, u201ERockstar Freddie Diedu201D címekkel jelentek meg, hírl adva,hogy Freddie Mercury, a Queen énekese, frontembere, a mfaj egyik legnépszerbb figurája nincs többé.
A hír világszerte sokkolta a rajongókat, és a médiában - mint a legnagyobb sztárok esetében - Freddie Mercury halála alkalmából is külön msorokat szenteltek a sztár emlékének, s a Queen fennállása 2o éves történetének.
A rádióállomások megszakítás nélkül játszották a zenekar legnagyobb slágereit - Bohemian Raphsody,Radio Ga.-Ga, - a tv-csatornákon külön msorokban emlékeztek meg a világ egyik legismertebb és legnépszerbb szórakoztató mvészének a haláláról, amellyel kapcsolatban - bármennyire is baljóslatú volt a hír - egyik msor sem felejtette el megemlíteni, hogy a rocksztár halálát az AIDS okozta.
A 13. AIDS-teszt pozitív
Freddie Mercury akkor még feltételezett AIDS-es megbetegedésével kapcsolatban az első hírek l987-ben jelentek meg a különböző újságokban. Közvetlenül ezt megelőzően Mercurynak két volt barátja - pontosabban szeretője - is AIDS-ben halt meg, ezért a rocksztár ismételten alávetette magát az AIDS-tesztnek.
Freddie-nek az előző években - becslések szerint - legalább l00 férfival volt alkalmi kapcsolata, ezért a nyolcvanas évek közepétől kezdve rendszeresen elvégeztette az AIDS-tesztet, amelyek a korábbi években rendre negatívnak bizonyultak.
Freddie a halálos ítéletéről az újabb AIDS-teszt elvégzése alkalmából értesült, amikor orvosai közölték vele, hogy a l3. tesztje HIV pozitívnak bizonyult. Freddie megdöbbenéssel fogadta a hírt, de úgy döntött, hogy a legszkebb és legbizalmasabb baráti körén kivül senkinek nem szól az eredményről, így kollégái, s a Queen tagjai és évekig gyanútlanul dolgoztak együtt az énekessel.
Freddie félt, hogy társai nem értik meg a helyzetet, s ez a pályafutása csúcsánjáró zenekar azonnali végét jelentette volna. Neki pedig még nagy tervei, megvalósulatlan álmai voltak.Mégha a további turnézás lehetetlenné is vált, szeretett volna néhány albumot elkészíteni. 1989-ben így született meg a Miracle, 1991-ben pedig az Innuendo.
Freddie sokáig kettős játékot zött a rajongókkal és a média szereplőivel is.A nyilvánosságnak szánt arca markáns férfias, macho jelleg volt, s ezt a szerepet igyekezett nőismerőseinek felvonultatásával is megerősíteni.
Egy londoni bérlakásban sokáig együtt élt Mary Austinnal, majd bensőséges viszonyt alakított ki Barbara Valentin német színésznővel, aki szerepelt a Queen videóiban is,s Freddie mindig hozzá utazott el Münchenbe,ha kikapcsolódásra, megértésre vágyott. Az évek múlásával ezért lett a bajor főváros valóságos második otthona, s ideális álcázóhely, ami Freddie igazi énjét volt hivatva elfedni.
Mercury közvetlen környezetében ugyanis nagyon jól tudták, hogy a látszat mennyire csalóka, s valójában nem a szép lányokat, hanem a szép fiúkat kedveli. Mégpedig felettébb, hatalmas szexuális étvággyal,olykor fékevesztett élvezettel.
A Queen ekkoriban már kvázi együttes volt, a tagok egy-egy dal vagy lemez felvételére összejöttek, de a zenekar tagjai egymástól távol, külön utakon jártak.Igy Mercury is külön baráti kört hozott létre, amelynek egykori szerelmei és örök barátja éppúgy tagjai volt,mint a a háza személyzetéhez tartozó u201EPhoebeu201D és u201EJoeu201D, vagy alkalmi és állandó ismerősei, mint Jim Hutton és Paul Prentet. Freddie nekik, valamint Jim Beachnek,a Queen menedzserének mondta csak el a vizsgálatok eredményét, maximális titoktartást és megértést kérve tőlük.
A londoni házban ettől kezdve nem eshetett szó a betegségről, Freddie maga sem olvasni,sem beszélni nem volt hajlandó a betegségéről, s amikor a televizióban olyan msort látott, amiben az AIDS-ről esett szó, azonnal átkapcsolt egy másik csatornára.
Utólag azt kell mondani, hogy már akkor, l987-ben nyilvánvaló jelei mutatkoztak Mercury betegségének.A rocksztár l987-ben - német barátnője és egykori szerelme, Barbara Valentin társaságában utolsó alkalommal látogatott el Ausztriába. Öt napot szánt a kirándulásra,de már ekkor el kellett tüntetnie, minden egyes nyilvános megjelenése alkalmával a Kaposi-szarkóma jól látható tüneteit.Eleinte minden egyes alkalommal vastag sminket tett fel az arcára, a kezére,s bőrfelületének egyéb látható részeire,majd barátja,Hutton javaslatára szakállt növesztett.
A betegség első tünetei után a fájdalmak is hamarosan jelentkeztek.Mindenekelőtt a jobb lábában érzett olykor kibírhatatlan fájdalmat.Ezt a lábát l984-ben egy hannoveri koncerten eltörte, s a kór pontosan a törés helyén támadta meg leginkább.Ennek következményeként az idő múlásával egyre nehezebbé vált a járása, később pedig már csak vonszolta magát.Ennek ellenére az utolsó pillanatig elutasította a járógépet.
A Queen tagjainak beavatása
A Queen tagjait 1989 május 22-én egy vacsorán avatta be Freddie a szörny titokba.
1991 májusában a Headlong cím kislemezhez készült videón már nagyon jól észrevehetőek voltak a betegség külső jegyei. Mercury ekkorra már nagyon lefogyott, arca beesett, bőre egészségtelenül sápadt, pergamenszer volt.
De még mindig reménykedett valami csodában.Erre utalt, hogy új lakást vett Svájcban, Montreux-ban, majd a Christieu2019s árverésén l60000 fontért megszerezte Tissot Kathleen Newton arcképe cím festményét, amely a festő szeretőjét ábrázolta, hogy ezzel ékesítse páratlan gyjteményét.
1991 nyarára azonban tovább rosszabbodott az állapota, s ezért a bal válla alatt egy katétert helyeztek föl az orvosok, amelyen keresztül intravénásan kapta a gyógyszereket. Ezen a nyáron készültek róla az utolsó fotók a háza kertjében.
Augusztusban újabb rossz hírt kapott, ekkor értesült róla,hogy egykori szerelme,a Queen volt menedzsere, Paul Prenter is meghalt AIDS-ben. A hír Mercury-t rendkivüli mértékben megviselte, tudta, érezte, hogy a kaszás már körülötte ólálkodik.
1991 szeptember 5-én Mary Austrin és Dave Clark és mások társaságában még u201Eünnepelteu201D a 45. születésnapját, de ez az ünnepség már nyomokban sem emlékeztetett a régi nagy Mercury-parádékra.
1991 októberében jelent meg a The Show Must Go On/Keep Yourself Alive cím kislemez, s a dalcímekkel kapcsolatosan Mercury betegségével összekapcsolt spekulációk jelentek meg a sajtóban, amit a Queen részéről hivatalosan nem erősítettek meg,de nem is cáfoltak.
Az utolsó vele készült kislemez a These Are The Days Of Our Lives volt, amelynek B oldalára a Bohemian Rhapsody-t tették fel.Ez a kislemez nem sokkal Freddie halála előtt jelent meg.
Az utolsó órák
Mercury 1991 októberében utazott el magánrepülőgépével utoljára Montreux-be, a La Tourelle házba. Négy nappal az elutazás előtt értesült róla, hogy legutolsó szerelmének, Jim Huttonnak a második AIDS-tesztje is pozitív.Búcsúzni érkezett mindattól, ami az előző évtizedben élete fontos részét alkotta. Itt és ekkor határozta el, hogy nem szedi tovább a gyógyszereket, feladja a küzdelmet a kórral, inkább meghal.Ettől kezdve a napokat többnyire pólóban és boxershortban,az ágyon fekve töltötte,s háziorvosán, Dr Atkinsonon kivül még további öt specialista felügyelte az egyre romló állapotát.
Mercury ekkor már csak aludt, vagy a tévét nézte.Mary Austin és Dave Clark mindennap meglátogatta, de Freddie már alig tudott kommunikálni velük.Vendégei csak ültek az ágya mellett, fogták a kezét és sírtak, vagy megpróbáltak vigasztaló szavakkal enyhíteni a kínjait.
Bár hivatalosan szinte az utolsó pillanatig nem jelentették be, Mercury halála előtt tíz nappal az ujságirók, fotósok, televiziósok, rádiósok, a brit média képviselői már ott állomásoztak Freddie háza, a Logan Place l előtt. u201EBorzasztó rémhírekreu201D hivatkozva szerették volna Mercury-t lefotózni, megszólaltani, de a háziak senkit nem engedtek be a kapun.Volt olyan nap, hogy a bentiek 7o fotóst számoltak össze, akik mind arra várakoztak,hogy végre történjék valami, s le ne maradjanak a szenzációról. Volt köztük, aki már napok óta táborozott összevissza rendetlenségben az utcán.u00D5k voltak okolhatók azért a könnyebb balesetért is, amely Roger Taylor,a zenekar dobosának utolsó látogatása alkalmával történt, amikor a helyszínre érkező zenészt a vakuk villanásai teljesen elvakították, s kocsijával nekiütközött az egyik ott parkoló rendőrautónak.
A háziak az utolsó pillanatig elhárították a kérdéseket, de amikor a Daily Mirror tulajdonosát,Robert Maxvellt a Kanari -szigeteknél holtan találták meg a tengerben,a Mirror munkatársának faggatozására - Hogy van ma Freddie? - a ház egyik alkalmazottja mégis válaszolt, s közölte: - Jobban,mint Maxvell!
Freddie kérésének megfelelően, a sztár hálószobájából hozzátartozói nem csináltak kórtermet.Csupán egy vértranzfúzióhoz szükséges állványt helyeztek el az ágya mellett.,egyébként minden a megszokott mederben folyt. Mercury életének utolsó napjaiban már nem tudott szilárd táplálékot magához venni, csupán gyümölcsöket és gyümölcsleveket fogyasztott. Az ő állapotában a tisztálkodás is komoly problémát jelentett volna számára, ezért rendszeresen lemosdatták. Freddie eleinte még beszélt néhány mondatot a vele foglalkozókkal, kérdezett, kívánságai voltak, aztán mindinkább elnémult, csak feküdt és nézelődött, végül teljesen apatikussá vált, már a körülötte zajló események sem érdekelték.Egyedül már semmire nem volt képes, nem tudta mozgatni irányítani az izmait, nem volt ereje nyelni,beszélni, hatalmas erőfeszítésre és koncentrációra volt szüksége, ha egy egy mozdulatot akart tenni, vagy egy mondatot akart mondani.
Néhány nappal a halála előtt utoljára még látni akarta a festményeit,a porcellánjait,a gyjteményeit. Barátai ölben vitték le a ház földszintjére.Akik szemtanúi voltak a jelenetnek, később azt állították, hogy ekkor Freddie elégedettnek és boldognak látszott.
Amikor már közeledett a vég, november 22-én Jim Beach, a zenekar menedzsere is eljött a házba, hogy megbeszéljék Freddie-vel és a környezetével az AIDS-szel kapcsolatos sajtóközlemény szövegét, amelyet most már ki kellett adni a rémmesék, pletykák elolaszlatására. Az, hogy Freddie, aki mindvégig titkolta a betegségét, hozzájárult-e egy ilyen közlemény kiadásához, egyáltalán képes volt-e még felfogni a körülötte történő dolgokat ,titok.
Mindenesetre másnap Roxy Meade szóvívő bejelentette, hogy a sztár HIV-pozitív. A bejelentést követően a ház előtt újságirók, riporterek százai jelentek meg, hogy a néhány soros közleménynél többet is megtudjanak, de a Logan Place ajtajai zárva maradtak. S miközben az újságirók kint az esőben, virrasztva várták a híreket, bent a házban a bársonytakaróval borított ágyon, amelyről korábban büszkén azt nyilatkozta, hogy akár hatan is kényelmesen elférnének rajta, Freddie Mercury haldoklott.
November 24-én hajnali háromkor ráadásul csaknem megfulladt egy mangótól Barátai megpróbáltak megetetni vele az összevágott gyümölcsöt,de egy darab megakadt a torkán, amit úgy kellett kézzel kipiszkálni a nyelőcsőből. Élete utolsó óráiban utolsószerelme, a szintén beteg Jim Hutton volt mellette.
Freddie ekkor már alig adott életjeleket.Utoljára reggel hatkor jelezte - Pee! Pee!-,hogy szeretne kimenni az illemhelyre. Jim Hutton vitte ki a WC-re,de visszafelé ismét csaknem fatális baleset történt. Amikor Hutton le akarta fektetni az ágyra, rossz mozdulatot tett,aminek következtében eltörte Freddie egyik bordáját Egy nagy reccsenés hallatszott, s a törött borda olyan hangot hallatott,mintha egy száraz faág tört volna el. Freddie fájdalmasan felüvöltött és vonaglani kezdett kínjában, de a közelben lévő Dr. Gordon Atkinson, a háziorvosa azonnal egy morfium injekciót adott be neki.Tudta ugyan, hogy Freddie allergiás a morfiumra, de ekkor ez már nem számított, fontosabb volt,hogy ne érezze a rátörő iszonyú fájdalmakat.Dr Atkinson már korábban közölte Freddie környezetével, hogy megítélése szerint Mercury legfeljebb keddig /26-ig/ élhet, e ennek is nagyon kicsi a valószínsége.
November 24-én délután utoljára jött el a házhoz Elton John, aki úgy parkolt le a kocsijával, hogy távoltartsa a riportereket a kapubejárattól. Freddie ekkor már láthatóan a halálán volt.Ugy tnt, hogy még tudja, érzékeli, mi történik körülötte, de már nem tud reagálni az eseményekre.Valószínleg még hallotta a hozzá intézett szavakat, de már a szemével sem tudta jelezni, hogy megérti, amit mondanak neki. Merev tekintettel, kinyújtva mozdulatlanul feküdt az ágyon. Dave Clark ült ekkor is az ágya mellett és simogatta a kezét. Aztán Hutton Freddie egyik kedvenc macskáját is az ágy szélére rakta, s az állat bundájára tette Freddie kezét, hogy még egyszer megsimogassa a macska hátát.
l8.3o-kor ismét nagy erőfeszítésébe került, hogy tudassa Huttonnal, aki az ágya mellett leste a kívánságait, hogy ki kell mennie a WC-re.Hutton a délelőtt történteket figyelembe véve nem akarta egyedül támogatni a barátját, ezért lerohant a földszintre segítségért.De mire visszaértek, késő volt, Mercury ágynemje csupa víz lett, a sztár már nem uralta az anyagcseréjét. Dave Clark észre sem vette, hogy a barátja bevizelt.Személyi gondozója, Peter Freestone és Hutton cserélte le alóla az ágynemt, s amig friss pólót és nadrágot adtak rá, megkérték Clarkot, hogy hagyja el a szobát. .Miközben Hutton megpróbálta felhúzni a ruhákat,utoljára érezte, hogy Mercury mintha emelni szeretné a lábát...mintha segíteni akarna, de aztán erőtlenül visszahanyatlott az ágyra. Tekintette megmerevedett, izmai elernyedtek. Halott volt. Mercury megelégedett és nyugodt arckifejezéssel feküdt az ágyon.Hutton, amikor ránézett barátjára, nagy megkönnyebbülést érzett, mert tudta, hogy Mercury nem érzi többé a fájdalmakat.Ránézett az órára, a mutatók l8 óra 48 percet mutattak...
Hutton azonnal kiáltott a személyzetért, Phoebe-ért, Joe-ért, az orvosért.Dave Clark az ajtóból jött vissza. A szobába rohanó Joe egy tükörrel még megnézte, esetleg lélegzik-e,de Mercury már nem adott semmilyen életjelt.Szívverése leállt, pulzusát nem lehetett kitapintani.
Freddie Mercury-t kinyújtoztatták az ágyon, karját a mellén keresztbe tették, egy kis teddymackót helyeztek az ölébe, s gyertyákat gyújtottak.Előszőr Mary Austinnak telefonáltak, aztán felhívták a kocsijában Dr Atkinsont, aki azonnal visszafordult az esti forgalomban. Mary Austin azonnal felhívta Freddie szüleit a vidéki házukban, akik hamarosan útnak indultak, s még késő este megérkeztek,hogy elbúcsúztassák fiúkat a kensingtoni házban.
A temetés
Freddie - halála esetére - már előre intézkedett,hogy mit kell tennie a hozzátartozóinak.A holttestet ezért a lehető leggyorsabban elszállították a háztól.A halottszállító éjféltájban érkezett meg, az ágyról a holttestet átemelték egy pompázatos tölgyfakoporsóba és ismeretlen helyre, London nyugati részébe a Ladbroke Grove kápolnába szállították
A halálhír éjfél után húsz perccel jutott a sajtó tudomására.A rendőrségnek azonban sikerült megakadályoznia, hogy a helyszínre érkező újságirók megakadályozzák a koporsó elszállítását.
A rajongók is percek alatt tudomást szereztek a halálhírről, s már az éjszaka folyamán megkezdődött a virrasztás a Garden Lodge előtt.Virágcsokrok, koszorúk százait hozták, gyertyát gyújtottak, énekeltek,vagy néma csendben gyászoltak.A háziak, amikor már mindent elborítottak a virágok, időnként bevitték a kertbe a csokrokat és a koszorúkat.
Freddie Mercury holttestét 1991 november 27-én hamvasztották el a Harrod Road-i krematóriumban. A temetésre Freddie Mercury elképzelései és kívánsága, az ősi zoroaszter vallás szertartása szerint került sor. Mercury ragaszkodott ahhoz, hogy a gyászszertartásra csak szk körben kerülhet sor, a sírnál csak a család tagjai,valamint a legszkebb baráti kör tagjai lehetnek jelen.
Nem sokkal kilenc óra után a hideg télies reggelen a koporsót szállító fekete Rolls Royce befordult a temető kapuján.Öt, fekete Daimler-Benz halottaskocsi követte, amelyek a virágokat, koszorúkat, részvétnyilvánító leveleket és táviratokat vitték. Mögöttük hajtott az a hét Mercedes Limousine-ból álló konvoj, amelyben a gyászolók ültek. Az elsőben Mary Austin és Dave Clark, a másodikban Jim Beach,a harmadikban pedig Joe, Phoebe és Jim Hutton,mint a legközelebbi ismerősök és barátok.
Mercury tölgyfakoporsóját fehér szaténlepellel takarták le, egy szál vörösrózsával diszítették az imaházban. A katafaltot Zarahusztra fehér leplekbe és süvegekbe öltözött papjai vették körül, ősi imádságokat mormolva Ahura Mazda istenhez, a Bölcs Úrhoz könyörögtek a halott lelki üdvéért.A 25 perces szertartás az ősi avesztán nyelven zajlott, a papok csak akkor szólaltak meg angolul, amikor a negyven gyászolót felállásra vagy leülésre szólították fel
A szertartásban szerepet kapott a rockzene is. Amig a koporsót a ravatalozóba vitték, Mercury kedvenc énekesnőjének, Aretha Franklinnek a Precious Lord,Take My Hand cím gospelje szólt, majd a Youu2019ve Got A Friend cím dal következett.
Amikor pedig a koporsó mellett a gyászolók is felsorakoztak, Freddie másik szenvedélyére emlékezve Verdi egyik operájából csendült fel egy részlet.
A gyászszertartáson megjelentek a Queen tagjai, továbbá Elton John is.Koszorút küldött David Bowie, a U2, Gary Glitter, Boy George, George Michael. Nemcsak a rajongók, de a rockvilág nagyjai is tudták, ki távozott körükből.
Béke legyen veled Freddie!!!!!!!!!!!
Írd le a véleményed erről a sztárról: